Overordnet sportslig opplegg
I Løpet av de tre ukene med trening vil vi ta for oss grunnleggende elementer i fotballens helhet utformet av landslagskolen, øktene vil bli tilpasset de ulike alderstrinnene.
Sportslig opplegg
TFH Fotball-camp er delt opp i 3 deler.
Sportslig opplegg vil variere fra alderstrinn til alderstrinn. Vi deler inn grupper hovedsakelig etter alder, men vi vil også benytte oss av muligheten for å hospitere spillere opp alderstrinn dersom vi ser at dette vil være passende arena for den gitte spilleren. Gruppeinndeling kan variere fra dag til dag.
Lilleputtskolen
Camp del 1: Ferdigheter: Lære ballen å kontrollere.
I del 1 av Lilleputtskolen vil fokuset være å lære seg hvordan benytte ballen på en hensiktsmessig måte for å skape fordeler for seg selv.
Øvelsene vil variere fra isolerte ferdighetsøvelser, leker og konkurranse.
Hovedsakelig vil vi ha Temaene: Utfordre, avslutte og pasninger.
Målet med øvelsene er at spillerene skal ta med seg ferdighetene vi trener på å forsøke å benytte seg av dem i spilløkten.
Camp del 2, Samspill: Bruke ballen og medspillere som redskap.
I del 2 av lilleputtskolen vil vi ha fokus på å benytte ballen og medspillere til å skape relasjoner på fotballbanen. Her vil vi ha mye enkle overtallsøvelser der målet er å holde på ballen vekke fra motstanderen.
Hovedparten av økten vil bestå av spillrelaterte øvelser i med og motspill
Målet med del 2 er at spilleren skal få en innføring på hvordan benytte seg av ballen og medspillere for å skaffe seg mer tid og rom.
Camp del 3, Spillets helhet:
Hvordan forholde seg til medspillere og motspillere i spill.
I del 3 av lilleputtskolen vil vi ha fokus på hvordan spillerne forholder seg til medspillere og motspillere i spillrelaterte situasjoner.
Økten vil bestå i leker og spillrelaterte øvelser hvor vi sette de forskjellige lagene opp i strukturelle rammer med hovedfokus på hvordan scorer mål og hvordan forhindrer mål.
Målet med del 3 er å gi spillerne en enkel innføring i hvordan angrep og forsvar henger sammen innad i laget.
Sommerakademiet
Camp del 1, Ferdigheter: Hvordan benytte seg av egenferdigheter for å skape fordeler i spillet.
I del 1 av Sommerakademiet vil fokuset være på hvordan man kan benytte seg av egne ferdigheter til å skaffe seg fordeler i spillet.
Øvelsene vil bestå av isolerte øvelser med en naturlig progresjon av øvelser, hvor man trener på å benytte seg av gitte ferdigheter i forhold til med og motspillere.
Målet: Vi ønsker å ligge til rette øvelser hvor spillerne trener på å benytte ferdighetene til å skape overtallsituasjoner og ubalanse hos motstanderen.
Camp del 2, Samspill: Hvordan spille sammen med mening og ta fordelaktige valg med ballen:
I del 2 av sommerakademiet vil fokuset lvære å ta fordelaktige valg med ball og videre hvordan man som en god lagspiller kan gi ballbesitter muligheter til å ta fordelaktige valg i gitte spillsituasjoner.
Øvelsene vil ta utgangspunkt i kontroll, bearbeiding og prioriterte rom. Ut i fra dette vil vi sette opp ulike øvelser i med og motspill hvor spilleren vil bli veiledet på valg underveis i økten. Ballen er målet og medspillerne er redskapet.
Målet: Vi ønsker å få spillerne til å vurdere forskjellige hensiktsmessige valg med ball til fordel for eget lag.
Camp del 3, Spillets helhet: Hvordan ta vurderinger ut i fra hvor vi befinner oss i spillet:
I del 3 av sommerakademiet vil fokuset være på hvordan en velger å håndtere omstillingsfasene i spillet. Dette omhandler å ta fordelaktige valg både i angrep og forsvar.
Øvelsene vil ta utgangspunkt i etablert spill og kontring. Ut i fra disse rammene ønsker vi å sette opp øvelser i med og motspill som tar for seg de forskjellige fasene av spillet. Hvordan kan vi utnytte og forhindre prioriterte rom for å score og forhindre mål.
Målet: Vi ønsker å gi spillerne en innføring i hvordan forskjellige valg i de ulike fasene av spillet kan ha påvirkning på spillets gang.
Metodisk tilnærming
Vi ønsker å ligge til rette slik at de forskjellige øvelsene blir oppgavestyrt, det vi ligger opp til er at oppgaven blir hovedmålet i øvelsen. Ved å styre øktene slik at vi går inn og endrer på rammene i oppgaven ønsker vi å fremprovosere forskjellige løsninger på oppgaven.
Tilnærmingen til feedback vi ønsker å benytte oss av er spørrende. Via denne type veiledning er målet å få spillerne til å reflektere over valgene sine i større grad enn ved tradisjonell instruksjon.
Ved med denne tilnærmingen til øktene sammen med enkle rammer og regler håper vi på å gi deltakeren på fotballcampen et stort utbytte for mestring, læring og refleskjon.
Kalender
|